کد خبر: ۹۶۸۴
۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰

یک پاتوق جذاب نوجوانانه در رده

سید‌مهرداد صالحی می‌گوید: سال‌۱۴۰۰ تصمیم گرفتیم مکان ثابتی برای برگزاری برنامه‌هایمان در نظر بگیریم که مکان کنونی بیت‌الزهرا (س) را راه‌اندازی کردیم.

مجموعه فرهنگی بیت‌الزهرا (س) در طبرسی‌شمالی ۳ واقع شده است. از زمان راه‌اندازی این مرکز قرآنی، زمان زیادی نمی‌گذرد، اما با برنامه‌ها و طرح‌هایش توانسته جایی در دل نونهالان و نوجوانان باز کند. برنامه‌های آموزشی متنوع و فضای فرهنگی‌ورزشی، نوجوانان را با شور و شوق جذب می‌کند.

سید‌مهرداد صالحی که مسئولیت این مجموعه فرهنگی را برعهده دارد، درباره دلایل محبوبیت این مجموعه برای ما گفت.

 

کاری نو از دل یک هیئت قدیمی

سید‌مهرداد صالحی فارغ‌التحصیل رشته علوم قرآن و حدیث و یکی از قاریان ممتاز مشهد است. او نوجوانی و جوانی خود را در هیئت انصارالمهدی (عج) محله رده گذرانده و پای ثابت جلسات قرآن این هیئت بوده است. 

صالحی درباره این هیئت می‌گوید: اینجا سال‌۷۸ با حضور بچه‌های قرآنی و هیئتی تأسیس شد. برنامه‌های ما جمعه‌های هر هفته در منزل بچه‌های جلسه قرآن برگزار می‌شد. سال‌۱۴۰۰ تصمیم گرفتیم مکان ثابتی برای برگزاری برنامه‌هایمان در نظر بگیریم که مکان کنونی بیت‌الزهرا (س) را راه‌اندازی کردیم. سال‌۱۴۰۲ هم به‌صورت رسمی فعالیتمان آغاز شد.

صالحی که حدود پانزده‌سال در حوزه آموزش قرآن فعالیت می‌کند، مسئولیت این مجموعه را برعهده گرفته است. او قاری ممتاز و حائز رتبه و مقام در مسابقات قرآنی کشوری بوده و در حال حاضر جزو قاریان حرم مطهر رضوی نیز هست.

مرکز فرهنگی بیت‌الزهرا (س) برگزارکننده کلاس‌های آموزش قرآن و در‌کنار آن آموزش زبان و کامپیوتر برای نوجوانان پسر نه تا پانزده‌ساله است. علاوه‌بر‌این‌ها کلاسی با عنوان «راه سعادت» که به‌نوعی کلاس آموزش اخلاق است، برای همه اعضای مجموعه برگزار می‌شود.

 

جذبه قرآنی در محیط شاد و غنی

صالحی به کلاس‌های ثابت این مجموعه فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: کلاس‌های مجموعه فرهنگی بیت‌الزهرا (س) طی سال، روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه و در طول دو ترم تشکیل می‌شود. ترم اول سه ماه تابستان و ترم دوم از مهر تا پایان اسفند است.

صالحی درباره اقبال نوجوانان پسر از مجموعه توضیح می‌دهد: اقبال عمومی به این مکان فرهنگی بسیار زیاد است. اگر جلسات قرآن جمعه‌شب‌ها بیست‌نفر مستمع ثابت داشت، اکنون جمعیت کلاس‌ها به بیشتر از هفتاد‌نفر رسیده است. در‌این‌میان هستند افرادی که از این محله نقل مکان کرده‌اند، اما همچنان با مجموعه ارتباط مستمر دارند و از راه‌های دورتر، خود را به کلاس‌ها می‌رسانند.

بیت‌الزهرا (س) در پایان هر ترم آموزشی یک جشن اختتامیه برگزار می‌کند و از نفرات برتر قرآنی که با روش‌های امتیازدهی استادان مشخص می‌شوند، قدردانی می‌کند. علاوه‌بر‌این یک اردوی اختتامیه جذاب هم در پایان هر ترم در انتظار قرآن‌آموزان است.

 

یک پاتوق جذاب نوجوانانه در رده

 

قدرت کار و مسئولیت

صالحی به وجه تمایز این مکان فرهنگی با مجموعه‌های مشابه اشاره می‌کند و می‌گوید: ما به‌طور مداوم به ارتقای سطح کیفی مجموعه فکر می‌کنیم و به این منظور دو کار ویژه را در برنامه داریم؛ یکی اینکه خادمان بزرگ‌سال که ده‌نفرند و خادمان نوجوان که حدود پانزده‌نفر هستند در جلسه‌ای که هر دو ماه یک‌بار برگزار می‌شود، درباره مسئولیت‌های محوله و هماهنگی و زمان‌بندی کار‌ها به مشورت می‌پردازند.

با سپردن مسئولیت‌های اجرایی هیئت به نوجوانان، آنها برای کار‌های بزرگ‌تر آماده خواهند شد. کار دوم این است که با برگزاری جلسات مداوم با حضور اولیای نوجوانان و با بهره‌گیری از نظرات و توصیه‌های آنان، به‌دنبال ارتقای سطح فرهنگی و آموزشی مجموعه هستیم.

کیفیت مهم‌تر از کمیت

رقیه اسماعیلی، مادر قرآن‌آموز

یکی از خوبی‌های بیت‌الزهرا (س) این است که کیفیت برنامه‌های آموزشی آن مناسب است و بچه‌ها به‌خوبی مطالب را یاد می‌گیرند. از‌طرفی فضای شاد و مفرحی برای نونهالان و نوجوانان ایجاد کرده است، به‌طوری‌که بچه‌ها برای حضور در مرکز لحظه‌شماری می‌کنند تا آموزه‌های قرآنی را به بهترین شکل بیاموزند. بچه‌ها سعی می‌کنند با حضور مستمر از برنامه‌ها و کلاس‌ها جا نمانند که این نشان‌دهنده برنامه‌ریزی و مدیریت خوب این مجموعه فرهنگی است. 

فضای شاد و صمیمی

محمدمهدی جوادی، دانش‌آموز کلاس هفتم

من از موقعی که وارد مجموعه فرهنگی بیت‌الزهرا (س) شده‌ام، نکات و مطالب بسیاری درباره قرآن آموخته‌ام. با تلاش‌ها و پشتکار در کلاس‌ها شرکت می‌کنم. امسال هم که سر کار می‌روم، همان ابتدا با استادکارم توافق کردم که روز‌های جلسه قرآن، کارم را زودتر تعطیل کنم و خودم را به جلسه قرآن برسانم که خداراشکر با آن موافقت شد. در ترم گذشته، از نظر استادان به‌عنوان برگزیده انتخاب شدم. اینجا مربیان خوب و کار‌بلدی دارد. من حفظ جزء ۳۰ را آغاز کرده‌ام و تا‌جایی‌که توان داشته باشم، ادامه می‌دهم.

* این گزارش یکشنبه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۵ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44